30.1.07

Ohjauksellisuus

Maria kertoi to 25.1. arvioineensa etätarjottimen kursseja monipuolisuuden, ohjauksellisuuden ja vuorovaikutuksellisuuden kriteereillä.

Itse koen verkkoon opetusta viedessäni ohjauksellisuuden tärkeäksi. Jos opettaja on opiskelijan oppimisprosessin ohjaaja, niin mitä se tarkoittaa käytännössä? Sitäkö, että olen vastuussa siitä, että tarjoan opiskelijalle erilaista ainesta hänen oppimiseensa?

Niinpä, mutta toisaalta tämä hyvää tarkoittava tietoaines voi olla yhtenä sekasotkuna opiskelijaparan päässä, jos nyt edes osa sinne yleensä päätyy. Mobiililaitteet (esim. kännykkäviestinä ohjeistus todelliseen toimintaan, työssäoppimiseen ) voi olla tärkeä väline ”herättää” opiskelija kiinnittämään huomio oppimisen kannalta tärkeisiin asioihin.

Eli opettajana yritän luoda opiskelijalle oppimisen polkua, jota seuraamalla ja viittoja lukien hän ehkä pääsee tavoitteeseensa ja oppii jonkun asian.

Ei kommentteja: