30.1.07

Arvioinnin välineitä?

Miten teillä on laatukriteerit olleet tähän asti? Luulen, että se tekniikan ja välineiden haltuunottaminen on ainakin meillä niin alussa, että laatuasioihin ei ole tukihenkilökään päässyt. Maria sanoi arvioineensa etätarjottimen kursseja monipuolisuuden, ohjauksellisuuden ja vuorovaikutuksellisuuden kriteereillä kahteen maksuryhmään kuuluviksi. Kuulostaa järkevältä. Heitän tähän visiotani verkkokurssina toteutuvasta lukion/ muun koulun kurssin laadun kriteereistä. Toivon, että Tuula ja muut, joilla on kokemusta, kommentoitte ja kerrotte, kuinka asia on reaalimaailmassa tehty :)

  • opiskeluun käytetty aika: tiedonhaku, keskustelut, esseet/ raportit yms. on mitoitettu vastaamaan esim. laskennallista lukiokurssia 36h (vai oliko 38?) ja mielestäni tulee ottaa huomioon, että lähiopetuksessakin tehdään kotitöitä ainakin 5-10 h.

Sotessa opiskelijoiden 40 h oppitunti tarkoittaaa perinteisesti sitä, että lähiopetusta on 30 h ja itsenäistä työskentelyä 10 h. Opettaja voi siirtää vaikkapa 10 h lähiopetuksestaan verkko-opiskeluun, jolloin opiskelija oppii osan kurssista esim. yhteisöllisesti käymällä verkkokeskusteluja, tekemällä tehtäviä, kommentoimalla toisten tehtäviä jne. 10 h itsenäistä sopii nyt mielestäni hyvin verkkotyöskentelyn aikaresurssiksi. Opiskelija tekee mielestänii nyt ajallisestikin enemmän oppimisensa eteen. Opettaja saa sen sijaan 30h resurssin opetti hän verkossa tai luokassa. Noiden verkkokurssien tekoon emme enää saa resurssia, mutta omistusoikeushan kurssiin pysyy sitten myös opettajalla. Tuula

  • opettajan antama aika ja ohjaus: onko opettaja esim. 1 h / viikko virtuaalisesti tavattavissa chatissa tai muussa reaaliaikaisessa kanavassa / opettaja antaa ohjausta 1-3 päivän sisällä keskustelukanavassa / blogissa

Tässä tulisi olla tarkka ettei lipsu siihen, että on aina heti kommentoimassa. Opettajan tulee näkyä verkossa ohjaamassa ( kannustamassa, palautteet, kysymykset jne.) mutta se voi olla esim. kerran viikossa ja opiskelijoiden tiedossa.

  • kurssikoe tai vastaava oppimisen mittari, onko ops:n tavoitteet ja keskeiset sisällöt hallussa (en ole varma, voisiko kurssikoetta korvata jollain, kun ajattelen lukuaineita, joita itse opetan)

Tai vastaava mittari? voisiko se olla vaikka moodlen wikityökalu, jossa opiskelijat työstävät tutkivan oppimisen hengessä jotain oppimisen kannalta oleellista, tärkeää teemaa?

  • monipuolisuutta kurssin tehtäviin ja ohjauksen välineisiin. Pelkät luentomonisteet moodlessa ei ole kovin avointa oppimista. Mitähän tämä tarkoittaa, sitä yritän itse juuri hahmotella ja siirtää jossain vaiheessa omaan opetukseenkin...

tätä mietin kovasti myös, mitkä sopii verkkoon, mitkä ehd. kannattaa käsitellä lähiopetuksessa.

Palataan aiheeseen. Hyvää viikkoa kaikille verkostossa! p.s. piti kasvattaa fonttikokoa, kun ei itse meinannut saada luettua - vai onko ikänäkö jo vaikuttamassa?

Ei kommentteja: